Bu Blogda Ara

5 Ocak 2015 Pazartesi

Pastırma Yapımı


Bu yaz USA'de yeğenimde misafir kaldığımız süre içerisinde bize kendi yapımı nefis pastırmalar ikram etti ve biz de çok beğenerek yedik.Türkiye'ye döndükten sonra ben de yapmaya karar verdim bir süre araştırma yaptım ve iyi kaynaklardan edindiğim bilgilerle  evde pastırmamı yaptım. Yapım sürecini ve aşamalarını sizlerle paylaşmak istedim.Lezzetine gelince kesinlikle abartmıyorum bu güne kadar yediğim en nefis pastırmalardı  ,hem pastırma yapmak çok kolay,hem piyasada satılanlardan çok ucuza  yapılıyor, kuşkusuz ki süper kalite çünkü ne malzeme kullandığınızı biliyorsunuz.Denemekten korkmayın,eminim çok iyi sonuçlar alacaksınız.
Şimdi gelelim "Pastırma Yapımı"nı anlatmaya,ben kullandığım miktarlarla tarif edecğim.


Malzeme:
2+1/2 kg et (kasabımız bize dananın sırt etinden, kuşgömü denilen kısmından verdi)
                        (etin sinir ve fazla yağlı kısımları ayıklanmış olarak)

1+1/2  kg kaya tuzu

çemen malzemesi:
6 çorba kaşığı çemen otu unu (tozu)
1 tatlı kaşığı karabiber
1 çorba kaşığı kimyon
10 çorba kaşığı kırmızı toz biber (ben tatlı olanından kullandım)
2 iri  baş sarımsak
1 çay kaşığı tuz
3 su bardağı su
Yapılışı:
Ben, etin her tarafı iyice tuzla kaplansın ve etin suyu kolayca dışarıya süzülsün diye evdeki  derin  fırın kaplarından bir tanesinin altına matkapla iki delik açtırdım (resimde görüldüğü gibi)ve kabın tabanına tuz yaydım etleri içine yatırdım yanlarını ve üstünü tuzla kapladım,etin suyunun süzülmesi için bir başka tepsinin içine meyilli bir şekilde yerleştirerek kış mevsimi olması nedeniyle balkona bıraktım.
Bu işlem beş gün sürdü.


 Beş gün sonunda etin suyu tamamen süzülmüş ve tepsinin içinde tuz kristalcikleri oluşmuştu.Etleri tuzun içinden aldım , tuzları tamamen  temizleninceye kadar musluğun altında yıkadım.


Bu arada çemeni hazırladım,çünkü karışımın kıvam alması için bir gün buzdolabında bekletilmesi gerekiyor. Çemenin hazırlanması gayet kolay ;çemen otu unu(tozu)-karabiber-kırmızı toz biber-kimyon-iyice dövülmüş sarımsak -tuz ve suyu iyice karıştırdım ve  bir gün dinlenip kıvamlanması için önce onu buzdolabına koydum.
Daha sonra etlerin fazla tuzunu almak için su dolu derince bir küvetin içine yatırarak bir gün buzdolabında beklettim.
Ertesi gün etleri suyun içinden çıkardım iki tane kesme tahtasının arasında üstüne ağırlık koyarak presledim, bir gün suda kaldığından içine almış olduğu suyun süzülmesini sağladım (ağırlık olarak büyük su damacanasını kullandım).Ve etlere birer ucundan ip geçirerek beş-altı  saaat kadar balkonda kuruttum zaten pres işleminden sonra hiç su damlamadı.Yani etlerimiz çemenlenip kurutulmaya hazırdı.














Bu aşamadan sonra askı çengelim olmadığı için bir elbise askısıyla  etleri  balkonda yüksekten  asarak her tarafını çemenle kapladım yani bir anlamda sıvadım,benim hazırladığım çemenin kıvamı salça kıvamı benzeriydi,çok kolay kullandım.


















Bu şekilde iki üç gün kurumasını bekledim fakat havaların yağışlı olması nedeniyle nem vardı ve kurutma işleminin tahminimden uzun süreceğini düşünerek bu defa pastırmaları içeriye aldım, mutfak tavanından astım(mutfak buram buram pastırma koktu bu arada) ve dört-beş gün gibi kısa bir sürede çemenler tamamen kurudu,yani pastırmalarımız olmuştu( kuruma sırasında benim pastırmaların çemenleri biraz çatladı genelde biraz çatlarmış fakat çemen harcına bir tatlı kaşığı sıvı yağ konursa daha az çatlarmış,bir daha ki sefere bunu unutmayacağım,ayrıca çatlaması lezzetini etkilemiyor yani sorun değil).
Sıra geldi pastırmalarımızı tatmaya;tek kelime ile nefis diyorum,zaten hızla tükeniyor,yenisi için kolları sıvadım bile.
 Unutmadan bir bilgi daha paylaşma istiyorum ,pastırmanın tuz oranı gayet iyiydi istediğiniz kadar yiyebileceğiniz gibi ve yumuşacık(yani hafif tuzlu bir yemek gibi) oysa hazır aldığımız pastırmalar genelde çok tuzlu ve sert oluyor.






Pastırma üretiminin her aşamasını resimlerle anlatmaya çalıştım,pastırma yapmanın bu kadar kolay olacağını hiç aklıma getirmemiştim ve hatta yapmakta çok geç kaldığımı düşünüyorum..Deneyin,asla  pişman olmayacaksınız.Ne diyelim şimdi; afiyet olsun.

Önemli Not: yukarıda verdiğim süreler benim kullandığım et miktarı ile ilgilidir,yapacağınız pastırmalarda bu süre; et miktarı,bulunduğunuz coğrafyada ki kasaplık etler (besi hayvanlarının beslenme şekilleri olarak) kullandığınız tuz ve iklimle de igili olarak uzayıp kısalabilir.

Hiç yorum yok: