Bu Blogda Ara

10 Nisan 2015 Cuma

Yoğurt Yapımı (1)

eskimutfak.blogspot.com
 Uzun süreden beri tükettiğimiz yoğurdu evde kendim mayalıyorum.Günümüzde marketlerde satılan çok katkılı yoğurtların yerine(katkının bir çok gıda maddesinde olduğu gibi).,çocukluğumda annemin yaptığı yoğurdun lezzetinde yoğurt yemek ise gerçekten çok güzel,keyifli ve sağlıklı.Biz ailecek yoğurt yemeği seviyoruz ve kapı komşumuzun çiftlik sahibi oluşu da bize taze sağılmış henüz sıcaklığı üzerinde doğal süt ve yoğurt tüketme konforunu sağlıyor,onları seviyorum ve çok teşekkür ediyorum.
Yoğurt yapmak gerçekten çok kolay,yani mutfakta yapılan en kolay üretimlerden biri.Hele Türk mutfağında ki yeri hiç tartışmasız baş sıralarda,tarihçesinin 6000 yıl geriye gittiği tahmin ediliyor ve neredeyse tüm dünyanın tükettiği bir gıda maddesi ise çok fazla da bir şeyler yazmanın pek anlamı olmaz.Yine Vikipedi verilerine göre kimlerce üretildiği bilinmemektedir fakat bazı uluslar kendilerinin ürettiğini iddia etmekle beraber , tüm dünyada adının yoğurt olarak ve Türkçe bir sözcük olarak kullanılması da yoğurt üretiminin Orta Asyadan doğduğunu işaret ediyor (bencileyin).
Malzeme:
2 litre süt  (çiftlik,mandıra gibi yerlerden temin edilmiş doğal süt)
2 yemek kaşığı yoğurt
Yapımı:
Sütü önce kaynatıyoruz, bazı tariflerede  daha uzun süre kaynatılması önerilse de ben iki üç dakika kaynatıp yoğurt yapacağım kaba boşaltıyorum ve süt  ılıktan biraz sıcak (yani parmağımızın dayanabileceği sıcaklıkta ,termometre kullanıyorsanız 40- 45 derece) oluncaya kadar soğutuyoruz,iki kaşık dolusu yoğurdu iki üç kaşık sütle inceltip kaymak tutmuş sütün bir kenarından süt kabının içine boşaltıp aynı yerden kaşığı sokarak sütün kaymağını bozmadan sütü hafifçe karıştırıyoruz ve mayaladığımız süt kabının üzerine delikli bir kevgir vb bir şey kapatıp (bu şekilde yaparsanız yoğurdunuz terlemez ve sulanmaz)üzerini bir kaç kat katladığımız örtü ile kapatıyoruz ortalama  dört saat sonra mayalanmış olan yoğurdumuzun kapağını kapatıp buzdolabına koyuyoruz. Yoğurdumuz buzdolabında  bir kaç saat soğuduktan sonra kullanılmaya hazırdır. Afiyet olsun.


Not-1-Yoğurt mayalamak için kullanancağınız yoğurdu süt aldığınız mandıradan,çiftlikten veya yoğurt mayalayan birilerinden temin edebilirsiniz bu şekilde yaparsanız tamamen doğal olacaktır.

Not-2- Yoğurt mayalayacağınız kabı istediğiniz malzemeden seçebilirsiniz.Ben porselen,seramik, toprak güveç,çelik kaplar kullandıktan sonra kapaklı bir cam kapta karar kıldım,lezzeti hiç farketmiyor ama genel bir kanaat vardır toprak güveçte en güzel olur diye,ben buna katılmıyorum her şekilde de lezzet aynı ve çok güzel oluyor.Belki ruhumuzda ki geneleneksellik böyle hissetmemize neden oluyordur diye de düşünüyorum(naçizane).

Not-3- Farklı mevsimlerde yoğurdunuzun kıvamında biraz faklılık gözlenebilir,bu da mevsimine göre hayvanların beslenmesiyle ilgilidir.



Hiç yorum yok: